HAMLETAS pagal Vidą Bareikį
Režisierius, muzikantas, Vidas Bareikis nebijo viešai išsakyti savo nuomonės apie tautos kvailinimą, ironizuoti socialinius reiškinius dainų tekstais ir savo nuostatas perteikti alternatyvaus teatro judėjimo „No Theatre“ pastatymuose. Bendradarbiauja su repertuariniais teatrais. Gruodžio 18, 19, 20, 30 d. debiutuoja Nacionaliniame Kauno dramos teatre, režisuodamas Williamo Shakespeare‘o „Hamletą“.
„Teatras teatre“
„Vaidinimas – geriausi spąstai bus, kur jūsų sąžinė įklius!“ – kertinė naujojo spektaklio frazė. Šis spektaklis – V. Bareikio pamėgto „teatro teatre“ principo tąsa. Teatras veikia kaip veidrodis, versdamas įsižiūrėti, jis atskleidžia tai, kas dažnai lieka šešėlyje – paties aktoriaus misiją, jo asmenybės dualumą, būtį ir buvimą teatre ir už jo ribų.
Vaidinti kaip prieš veidrodį – būti maksimaliai sąžiningu sau. Teatras prasideda nuo grimo kambario veidrodžio, tiksliau – nuo aktoriaus žvilgsnio į save. Būsimoje premjeroje išlieka Vido Bareikio spektakliams būdinga ironija, provokacija, ketvirtosios sienos nebuvimas.
Spektaklyje bendraminčiai ir nauji veidai
Režisierius pasikvietė nemažai bendraminčių. Scenografiją kuria jaunosios kartos teatro dailininkė Paulė Bocullaitė, su kuria V. Bareikis bendradarbiavo režisuodamas spektaklius „Geras žmogus iš Sezuano“ pagal S. Beckett pjesę Valstybiniame jaunimo teatre, „Mrs Fluxus arba Šarlatanai“ ( „No theatre“). Dramaturgijos klausimais į pagalbą pasikvietė dramaturgijos asistentę Austėją Lunskytę–Yildiz, kuri menininką lydėjo kuriant „Kaligulą“, „Euroviziją“, „Gerą žmogų iš Sezuano“. Kostiumus patikėjo stilistei Aistei Radzevičiūtei, o muzikinį takelį – alternatyvios elektronikos kūrėjui, grupės „Darbo džiaugsmai“ ir legendos grupės „Verslo rizikos rezervas“ įkūrėjui Mariui Stavariui. Beje, neapsieita ir be gyvo garso – būgnus scenoje muša Gediminas Milieška.
Jeigu kūrėjų komandą galime pavadinti kviestine, tai aktorių toli neieškojo, pasikviesdamas Nacionalinio Kauno dramos teatro trupės narius. Spektaklyje vaidmenis ruošia: Vainius Sodeika Dainius Svobonas, Liubomiras Laucevičius, Saulius Čiučelis, Eglė Grigaliūnaitė, Tomas Erbrėderis, Vaidas Maršalka, Edgaras Žemaitis, Andrius Gaučas, Jovita Kornelija Jašinskaitė.
Išieškotas Hamletas
Spektaklyje daugiabriaunis Hamleto vaidmuo patikėtas Vainiui Sodeikai. Ar pagrindinis pasirinkimo motyvas, jog Vidas Bareikis su Vainiumi Sodeika nuo 5-os klasės mokėsi toje pačioje mokykloje, buvo bendrakursiai aktoriaus meistriškumo studijose ir bendradarbiavo keliuose spektakliuose? Režisierius nelinkęs pripažinti šio motyvo. „Hamletas –Vainius Sodeika nebuvo staigus pasirinkimas. Daug galvojau apie tai. Aš labai suprantu E. Nekrošių, kuris pasirinko Andrių Mamontovą. Jis Hamleto vaidmenį atliko dar būdamas „Foje“ lyderiu. Jis buvo kaip simbolis. Dabartinėje kartoje aš nematau tokių asmenybių nei muzikos, nei teatro, nei šokio pasaulyje ar kitur. Apie save negaliu spręsti, stengiuos kelti ir spręsti klausimus, priešgyniauti neteisybėms. Galvodamas apie Hamleto personažą šiame pastatyme, tokią asmenybę būčiau kvietęs. Tada pradėjau galvoti iš teatrinės pusės: kas galėtų idealiausiai tikti aktoriniam spektakliui, būtų Hamleto bendraamžis ir kartu turėtų įgimto, nesuvaidinto pamišimo? Manau, to nepadarytų aktorius, kuris yra harmoninga asmenybė. Mano nuomone, Vainius Sodeika, kaip ir Hamletas, yra šiek tiek pamišęs, nes tokia jo prigimtinė savybė. Vainius turi labai svarbią aktorinę intuiciją, jis netgi mąsto kaip režisierius, režisuoja iš vidaus. Jis pats pastatė spektaklį pagal N. Gogolio „Pamišėlių užrašus“ trečiame kurse! Jam būdingas sveikas pamišimo lygmuo ir kartu aštri aktorinė intuicija. Vainius – drąsus žmogus. Jis nebijo rizikuoti ir nerti į chrestomatinį „Hamletą“. Tam reikia drąsos – avantiūros neužtenka, nes svarbus rezultatas. Hamletas savo kovoje nieko nelaimi, bet maksimaliai išgyvena esamąjį laiką“, – pasirinkimą motyvuoja V. Bareikis.
Apie patį kūrinį
Vienas labiausiai persekiojančių klausimų paskutiniu metu, adresuotų pačiam režisieriui – kodėl jis pasirinko klasikinę W. Shakespeare‘o dramą. Skeptikams, smalsuoliams Vidas Bareikis turi atsakymą: „Teatre esu dešimt metų. Režisavau 15 spektaklių Lietuvoje, Latvijoje ir Rusijoje. Patirties yra. Hamletui 30 metų ir man. Tai artima. Gal grįšiu prie tos pačios medžiagos penkiasdešimties, kai geriau suprasiu Polonijų, Klaudijų. Per pirmuosius penkis režisūros metus buvo smagu pasitaškyti smagumynuose, o dabar norisi kito lygmens. Bet kartu nenoriu mistifikuoti medžiagos. Man nėra tabu, kad kažkas jau statė pjesę Lietuvos teatro scenoje, kad tai chrestomatinė medžiaga. Šiame kūrybos etape norisi sukurti savąją „Hamleto“ versiją.“
Dosjė:
Vidas Bareikis gimė 1986 metais. 2009 baigė aktorinio meistriškumo bakalauro studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (kurso vadovas Gintaras Varnas), 2012 – teatro režisūros magistro studijas Vsevolodo Mejerholdo teatro ir kultūros centre Maskvoje (kurso vadovas Viktoras Ryžakovas). Nuo 2010 m. vadovauja teatro judėjimui „No Theatre“. 2012 m. judėjimas apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“ kaip Metų teatro reiškinys.
Donato Stankevičiaus nuotr.