Nacionalinis Kauno dramos teatras

Fortepijono dramos

Didžioji scena

Teatro grimuotojos rankos daro stebuklus (interviu)

Aistė MIKALAUSKAITĖ ( „Savaitraštis Kaunui“ 2016 01 07)

Andriaus Aleksandravičiaus ir Lauros Kiršytės nuotr.

Alina Nėniūtė teatre grimuotoja dirba jau daugiau kaip 40 metų. Kiekvieną aktorių jos rankos gali pakeisti neatpažįstamai. Grimuotojos rankoms paklūsta ne tik grimo priemonės, bet ir plaukai, perukai, ūsai, barzdos ir  netgi dirbtinės nosys.

Kodėl pasirinkote teatro pasaulį?

Mano kaimynė, Danutė Grigienė, teatre dirbusi nuo pat jo įkūrimo, pakvietė išbandyti jėgas teatre ir tapo mano mokytoja. Teatrą be galo mylėjau. Kai buvau moksleivė, teko net ir pro langą į teatrą lipti. Kaip šiandien prisimenu spektaklį „Mamutų medžioklė“ pagal Kazio Sajos pjesę. Tuo metu buvau devintokė, o mums kas, jaunoms merginoms, – viena ant kitos ir lipame pro langą. Kai sulaukiau pasiūlymo dirbti teatre, aišku, buvo labai nedrąsu. Teatras man buvo kaip šventovė, kažkas didingo, tuomet atrodė nerealu pakliūti į teatrą, todėl su džiaugsmu priėmiau pasiūlymą. Atėjau į į teatrą prieš 40 metų ir  jame esu iki šiol. Laikas visiškai neprailgo – net nepajutau, kaip jis prabėgo.

Kaip vyksta  grimavimo procesas?

Pirmiausia viską aptariame su spektaklio dailininku. Prieš generalines repeticijas kalbame, deriname detales, aptariame perukus, grimą. Galiu teigti, kad šukuosenos paaiškėja anksčiau, grimas – vėliau. Atsižvelgiant į spektaklį gali būti scenos arba panašus į kasdieninius makiažas. Jį pasidaro ir patys aktoriai, tačiau būna ir labai sudėtingų – klijuojamos dirbtinės blakstienos, keičiama antakių forma ir t.t..

Ką grimuoti yra sunkiausia?

Seniau dirbdavome su tokia medžiaga, kurią teatro grimuotojai vadina gumozu. Jį naudodavome nosims, skruostams, pvz.sukurdavome pakumpusią ir priklijuodavome prie veido.  Sudėtingiausias grimas – iš jauno padaryti seną žmogų ir atvirkščiai. Sendinti žmogų yra išties sudėtinga. Taip pat nelengva padaryti plikagalvį personažą. Tam naudojama silikoninė plikė. Sudėtinga padaryti, kad ji atrodytų tikroviškai. Kartais, žiūrėdama Holivudinius filmus, pastebiu, kuomet plikė yra uždėta atmestinai, netikroviškai – geras apšvietimas visuomet parodo klaidas. Netikrą plikę visada pastebiu (juokiasi).

Kokią grimo priemonę dažniausia naudojate?

Pagrindinės mūsų priemonės – teatrinis tonas, pudra. Žinoma, reikalingos ir kitos  –  pieštukai, šešėliai. Visa galybė. Būtinos priemonės ir grimo nuvalymui.

Kaip dedami perukai, daromos šukuosenos?

Daugelis žmonių perukų bijo, nes dabartiniai daugiausia yra gaminami iš sintetinių plaukų – daug kam juos liesti yra nemalonu, keista. Tačiau anksčiau jie buvo gaminami tik  iš tikrų plaukų. Mes pačios tokių begalę pagaminę esame. Būdavo, kad moterys skambindavo siūlydamos savo nukirptas kasas. Priimdavome tik ilgus, tvarkingus plaukus. Dabar viskas yra daug paprasčiau, nes yra daugiau priemonių,skirtų formuoti šukuosenas. Seniau peruką reikėdavo džiovinti, aktorėms sėdėti „po puodu“, kaip kirpykloje. Viskas užtrukdavo kur kas ilgiau. Dabar turime visko – elektrinių ir kitokių suktukų, standinimo priemonių, plaukų lakų – galime ne tik iš peruko, bet ir iš natūralių plaukų padaryti įmantrias šukuosenas. Tik kai reikia  ilgai formuoti garbanas, pavargsta rankos. Beje, kartais tenka šią procedūrą ištverti ir mūsų vyrams aktoriams – yra spektaklių, kur ir jiems sukame bigudi.

Kaip susitvarkote su ūsais, barzdomis, antakiais?

Ūsus, barzdas gaminame iš natūralių plaukų – specialiu vąšeliu primezgame prie tiulio. Po to juos pakerpame, suformuojame pagal veido formą. Ūsai, barzdos klijuojami specialiais klijais. Veikiausiai nenorėtumėte to išbandyti? ( juokiasi )

Kokia yra svarbiausia grimo funkcija?

Tai priklauso nuo spektaklio. Kartais tai yra didžiausia pagalba aktoriui įsijausti į vaidmenį. Grimas išties padeda sukurti personažą.

Dažnai giriamas aktorių darbas, scenos dekoracijos. Ar žiūrovai vertina grimą?

Manau, kad taip. Pastebėjau, kad žiūrovai  po spektaklio stebisi, kaip aktorius buvo pajaunintas arba pasendintas. Kokios šukuosenos! Teiraujasi, ar plaukai tikri, ar tai – tik perukas.

Kuo skiriasi televizijos grimas nuo teatro grimo?

Mūsų darbas nuo televizijos vizažisčių skiriasi – televizijoje svarbiausia padaryti taip, kad žmogus gražiai atrodytų, veidas  neraustų prieš kameras, o mums tenka padaryti ir baisius. Dar nė vienas aktorė nesiryžo nenusivaliusi teatrinio grimo išeiti namo (juokiasi)

Ar teatro grimo priemonės skiriasi nuo to, ką mes naudojame kasdien?

Ant mano darbo stalo – baltas grimas, pilka pudra, ryškių spalvų šešėliai. Tokios paletės kosmetikos parduotuvėje neįsigysite. Žinoma, naudojame ir masinės gamybos kosmetiką, pienelius, tonikus, micelių vandenį. Renkamės tai, kas nealergizuoja, mažiau kenkia odai. Ekologiškas priemones naudoti sunku – burokėliu juk skruostų nepadažysi (juokiasi).

Kokia netikėta, galbūt kurioziška situacija yra įstrigusi jums atmintyje per jūsų karjerą teatre?

Daug gastroliuodavome mažuose miesteliuose su spektakliu „Amerika pirtyje“. Kartais grimo kambarių net nebūdavo, tekdavo visą grimą ir perukus uždėti autobuse, kuriuos atvažiavome. Į jį tekdavo lipti ir pro langą, ir vieniems per kitus. Per Gegužines grimuodavome lauke. Yra tekę ir labai šaltose patalpose grimuoti. Buvome visi jauni, viskas atrodė įmanoma. Tokios situacijos tik užgrūdindavo.

Turbūt teisinga manyti, kad jūsų rankos gražino ne vieną garsų teatro padangių veidą?

Teko dirbti su teatro ir kino legendomis, esamomis ir jau atgulusiomis amžino poilsio. Man visi jie yra brangūs. Nė vieno negaliu išskirti. Jei nemylėčiau visų – negalėčiau dirbti šio darbo. Net sunku pasakyti, kas labiausiai patinka. Viskas svarbu, ir bendravimas, ir džiaugimas, kad juos papuoši ir išleidi į sceną. Viskas yra susiję.

Ar negaila kai aktoriai ilgai darytą grimą labai greitai nusivalo?

Tikrai ne (juokiasi).

Kokia yra jūsų kasdieninė šukuosena ir makiažas?

Sau  skiriu mažai dėmesio. Juk sakoma: „Batsiuvys be batų“. Auksiniai žodžiai. Man svarbu, kad mano darbo vietoje būtų švaru, tvarkinga, higieniška. Privalu dirbti švariomis rankomis. Esu pasidažiusi blakstienas, ar ne, man visai nesvarbu (juokiasi).

Ar atkreipiate dėmesį į šiuolaikines merginas? Kokias makiažo klaidas jos daro?

Labai atkreipiu. Ir pastebiu daug klaidų. Jaunos šiuolaikinės merginos nepuoselėja savo jaunystės, natūralumo – prisiaugina ilgus  nagus, plaukus, blakstienas, ryškiu makiažu  pasendina save kokia dešimčia metų. Norint būti gražiai, reikia naudoti kuo mažiau chemijos. Jauną žmogų turi puošti jaunystė. Būkite jaunos, paprastos, natūralios – tai ir yra grožis.

Kokiam spektakliui dabar ruošiatės daryti grimą? Kuo jis bus ypatingas?

Artėja „Hamletas“. Hamletui turbūt grimo reikia mažiausiai, bet yra karalius, karalienė… Paslapčių išduoti dar negaliu. Sumanymų daug, kuriuos stengsimės įgyvendinti.

Grimo priemonės laukia aktorių

Medinis rankų darbo perukų stovas tarnauja grimo barui nuo 1957 metų. Ant jo – vienas seniausių perukų.

Grįžti atgal

Teatro Steigėjas

Teatro Rėmėjai

Teatro Partneriai

informaciniai rėmėjai

Tobulėjame kartu su

Skip to content