Nacionalinis Kauno dramos teatras

Gotthold Ephraim Lessing

Natanas Išmintingasis

Dviejų dalių spektaklis (N-14)

„Visų pirma žmogus, o tik paskui – krikščionis, musulmonas arba žydas“ (Natanas)


Įsigykite bilietus

Iš vokiečių kalbos išvertė Antanas A. Jonynas

Teatro „Utopia“ inicijuotas ir kartu su Nacionaliniu Kauno dramos teatru sukurtas spektaklis „Natanas Išmintingasis“ pagal G. E. Lessingo dramą nukelia į XII amžiaus pabaigą, trečiojo kryžiaus žygio laikų Jeruzalę: vietą, kuri tapo didžiųjų Vakarų religijų – judaizmo, krikščionybės ir islamo – karo lauku. Čia rutuliojasi sudėtinga žmogiškų jausmų ir santykių intriga, kurioje persipina trijų skirtingų tikėjimų pagrindinių veikėjų likimai:  išmintingojo žydo Natano, karžygio-valdovo sultono Saladino, jaunojo riterio-tamplieriaus. Subtilių peripetijų kupina istorija apie meilę, pasitikėjimą, identiteto krizę, tikėjimo dogmatizmą ir žmogiškumo paieškas vystosi religinių karų fone.

Taip „Natano Išmintingojo“ XII amžiaus praeitis tampa XXI amžiaus pradžios Europos dabartimi. Geopolitinė situacija vėl kaista, vyksta lokalūs karai visai šalia Europos sienų, o per jas į senąjį žemyną plūsta bangos musulmonų pabėgėlių, islamistai-fundamentalistai sprogdinimais gąsdina „netikėlius“ krikščionis „tikro“ tikėjimo vardan. Palestinoje kovoja žydai su musulmonais, Islamo šalyse – musulmonai su musulmonais dėl to, kurie „tikresni“. Vėl tie patys karai Dievo vardan, kurie vyksta žemėje nuo amžių amžinųjų. Trys religijos – judaizmas, krikščionybė ir islamas – kiekviena iki šių dienų mėgina įrodyti, kad tik ji yra vienintelė, tikra ir teisinga. G.E. Lessingas tą klausimą bando spręsti garsiojoje „žiedo parabolėje“ – sultonas Saladinas užduoda žydui Natanui pavojingą klausimą: kuris tikėjimas, kuris įstatymas, kuri iš trijų religijų yra vienintelė teisinga?  Natanas jam pasakoja seną legendą apie galios žiedus. Vėliau, jau XX a. viduryje Oksfordo profesorius R. R. Tolkienas tą patį galios žiedų mitą pavers savo epopėjos „Žiedų valdovas“ pagrindu. Tik skirtingai nei G.E. Lessingas, „Žiedų valdovo“ autorius nebetiki žiedų turėtojų susitaikymo galimybe.

„Natanas Išmintingasis“ – Apšvietos epochos (XVIII a.) idėjų drama, išaukštinanti žmogaus protą ir galią tobulinti pasaulį, mėginanti įtikinti, jog protu ir išmintimi galime sujungti, sutaikyti didžiausias priešybes ir skirtybes, netgi religines, ir priminti žmonėms paprastą, bet neretai pamirštamą humanistinę mintį: žmogus žmogui juk pirmiausia žmogus, o tik paskui – drabužis, išvaizda, tikėjimo arba tautos atstovas. „Natanas Išmintingasis“ –  tai spektaklis-utopija, siūlantis pamąstyti apie žmogų ir pasaulį.

PREMJERA – 2017 m. gruodžio 8, 9, 29 d.

Trukmė – 3 val. 20 min. Su pertrauka.

Didžioji scena.

Po trečiojo skambučio žiūrovai neįleidžiami!

 

 

 

Koprodukcijos partneriai: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Gėtės institutas Lietuvoje, Mozės Mendelsono fondas, Vokietijos ambasada Lietuvoje.

 

Tarptautiniai rėmėjai:

Goethe-Institut, vokiečių kultūros institutas

 

Mozės Mendelsono fondas (Moses Mendelssohn Zentrum)

Vokietijos ambasada

Donato Stankevičiaus nuotr.

 

Atsiliepimai

, G. Varno "Natanas Išmintingasis" – skoningas, estetiškai patrauklus, gilus ir jaudinantis spektaklis. Įdomus savo įtraukiančia originalia audiovizualine kalba, eilutėmis "tarp", gyva vaidyba, jungiama su lėlių teatro elementais ir kuriama paslaptinga atmosfera. Leidžiantis ne tik pabraidyti po G.E.Lessingo pjesės prasmių vandenyną, pakilti virš žemės, bet ir pažvelgti į žmogaus sielos bedugnę. Tam, kad taptume geresni.

Utopinė pasaka apie geresnį žmogų. Deimantė Dementavičiūtė–Stankuvienė

, Jeigu būčiau turėjusi užrašinę, spektaklio metu būčiau galėjusi ją primarginti daugybe išmintingų minčių. Nieko keisto, juk spektaklis ir vadinasi „Natanas išmintingasis“. Būtent į seno žydo lūpas buvo sudėta daug gyvenimiškos išminties. Štai, kad ir ši, kuri įrašyta spektaklio anonse: „Visų pirma žmogus, o tik paskui – krikščionis, musulmonas arba žydas“. Būtent apie tai ir yra šis spektaklis. Spektaklyje nuskamba klausimas, kuri gi iš religijų yra „toji tikroji ir vienintelė“. Natano atsakymas buvo superinis!

Vakar buvau teatre: žiūrovo nuomonė

, Gintaro Varno režisuotas spektaklis tikrai nėra pažintinis turas po Jeruzalę. Gili religijų susikirtimo analizė irgi praslysta pro šalį - čia nėra nei išsamios religinių karų istorijos (teatro scenoje ji, ko gero, būtų nuobodi), nei kritinio žvilgsnio į religinę nesantaiką, nei svarstymų, kaip religiniai skirtumai ir panašumai pasireiškia kasdienybėje... Varnas žiūrovams siūlo utopiją. Tai humanistinė utopija.

„Natanas Išmintingasis“ ir moralinė atskirtis.Kultūros barai. Monika Meilutytė

, Gottholdo Ephraimo Lessingo veikalai sudarė dvasinį vokiečių teatro pagrindą, o Gintarą Varną galima laikyti viena iš dvasinių lietuvių teatro vertikalių. Jo kūryba – tai minties provokacija. Kiekvienam naujam spektakliui prireikia ne tik maksimalaus visos jo kūrybinės komandos atsidavimo, tai – prisilietimas prie utopijos, persmelkiančios visą žmogiškąją esybę ir pasmerkiančios ją neišvengiamam vienišumo jausmui.

Humanizmo ir utopijos manifestas. Lteatras.lt Daiva Šabasevičienė

Apdovanojimai

2017m. Auksinio scenos kryžiaus nominacija režisieriui G. Varnui

2017m. Auksinis scenos kryžius aktoriui V. Anužiui už Natano Išmintingojo vaidmenį

2017m. Fortūnos apdovanojimas režisieriui G. Varnui ir aktoriui V. Anužiui

Į puslapio viršų

Repertuaras

G

Mes taip nesitarėm

EN

Getas

Pavojingi ryšiai

G

Šokio simfonija iš Šiaurės Jeruzalės

Lė-kiau-lė-kiau

Visas repertuaras

Teatras onl1ne

Teatro Steigėjas

Teatro Rėmėjai

Teatro Partneriai

informaciniai rėmėjai

Kuriame kartu su

Skip to content