Nacionalinis Kauno dramos teatras

Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset

  • Teatrinis nuotykis jaunimui nuo 13 m.

Parketinė salė

Kārlis Krūmiņš ir dirbtinis intelektas

Frankenšteino kompleksas

Dramaturgo ir dirbtinio intelekto kova


Režisierius
Valters Sīlis
Scenografijos ir kostiumų dailininkas
Uģis Bērziņš
Šviesų dailininkas
Lauris Johansons
Muzikinis apipavidalinimas
Arvīds Saulītis
Vaidina
Inga Tropa
Kārlis Reijers
Vaidas Maršalka
Deividas Breivė

Įsigykite bilietus

Šiuo metu bilietai neparduodami

Dirbtinio intelekto (DI) sprendimai jau tapo reikšminga mūsų gyvenimo dalimi. Norėdami to ar ne, juo naudojamės, kad ir atrakindami išmanųjį telefoną – kas atpažįsta mūsų pirštų antspaudus? Dar girdime, kad DI dalyvauja diagnozuojant įvairias ligas. Protingasis DI kėsinasi ir į mūsų darbo vietas – pakuotojus, operatorius sėkmingai pakeičia robotai. Gyvename savaeigių automobilių priešaušryje. Kas toliau? Gal DI už mus laikys egzaminus, o gal kurs filmų scenarijus? Jūsų namų bibliotekoje dar nėra, bet internete rastumėte ir DI sukurtų knygų arba muzikos pavyzdžių, nutapytų paveikslų, scenarijų reklamai. Kas toliau? Gal ir poetams bei dramaturgams nebereikės alinti savo pilkųjų ląstelių, o įvedus kelis raktinius žodžius, vėliau galės pasirašinėti naujus kūrinius? Gal DI sugebės atkurti Wiliam‘o Shakespeare‘o eilėdarą ar antikos autorių dramatizmą? Veikiausiai šio klausimo vedinas ir trokšdamas eksperimento, latvių aktorius ir dramaturgas Kārlis Krūmiņš išbandė kompanijos OpenAI (negalima nepaminėti, kad tai Elono Musko produktas) sukurtą dirbtinės kalbos modulį GPT-3 (Generative Prie-trained Transformer), gebantį generuoti tekstą, beveik neatskiriamą nuo žmogaus sukurto teksto. Po kelių mėnesių bandymo susikalbėti su mašina, menininkas jau laikė rankose pjesę. Na, žinant, kad mašina sugeba perskaityti 4 tūkst. puslapių per minutę, tašymo procesas užtruko tik dėl žmogaus kaltės! Žmogaus-kūrėjo ir DI bendradarbiavimas įgijo kūną – pjesę, pagal kurią buvo sukurtas spektaklis „Frankenšteino kompleksas“. Jeigu klausiate, apie ką šis spektaklis, atsakome: apie tai, kokius mus mato DI. Tai lyg dalyvavimas tyrime, kuriame jums tenka atskirti, kur yra žmogaus, o kur DI kūryba. Bet kuriuo atveju – spektaklis ne nekaltas technologinis žaisliukas ir jam pasibaigus norisi pabūti vienam ir pažiūrėti į vieną tašką arba į naktinį dangų.

Spektaklyje vaidina du latvių ir du NKDT aktoriai, bendraujantys anglų kalba, nes tai kalba, kuria jie gali susišnekėti su DI sistema ir tarpusavyje, žiūrovams taip pat siūlomi lietuviški surtitrai.

Premjera Rygoje – 2022 m. sausio 5 dieną, premjera NKDT – 2022 sausio 9 d. Mažojoje scenoje

Spektaklis vyksta anglų kalba su surtitrais lietuvių kalba.

Trukmė –  1 val. 40 min. 

Spektaklis kuriamas kartu su Latvijos nepriklausomu teatru „Dirty Deal“

Interviu su režisieriumi

LRT laidos„Kultūros diena“ reportažas apie spektaklį (nuo 5 min.)

Kūrėjų mintys apie spektaklį

Spektaklio rėmėjas:

D. Stankevičiaus nuotraukos

Atsiliepimai

, Spektaklio privalumas yra tas, kad, nepaisant dėmesio DI technologijai, dar mažai pažįstamai teatrui, jis nėra perkrautas kitais technologiniais efektais. Dėmesys gana tradiciškai sutelkiamas į tekstą, tiesa, sugeneruotą DI, taip tarsi simboliškai gręžiantis į teatro istoriją, kai dominavo dramaturgas ir tekstas. Šis ir aktoriai tampa svarbiausiais pastatymo elementais. Kad ir kaip paradoksalu, nors šis spektaklis daugiausia siejamas su DI integravimu, jo galimybėmis bei poveikiu teatrui ir menui apskritai, po spektaklio negali pamiršti aktorių. Jie čia atliko ypatingą darbą: pamažu vis skleidėsi jų pačių galimybės, neretai peržengiančios įprastinių lūkesčių ribas.

Dramaturgas vs dirbtinis intelektas

, Rūta Mažeikienė: Sakyčiau, kad pagrindinė spektaklio tema yra kūrybos ir kūrybiškumo tema, kuri skleidžiasi keliais sluoksniais: tiek teksto komponavimo, tiek aktorių kūrybos lygmenyje. Kartu ši tema (jau nuo spektaklio anonso) kėlė daugybę klausimų susijusių ir su kūrybos suvokimo klišėmis (kas yra autorius? kas yra įkvėpimas? kas yra meistriškumas? ir pan.), ir su menininko, meninės kūrybos vertinimu šiuolaikinių technologijų akivaizdoje, ypač susiduriant su DI. Ir šie klausimai yra labai savalaikiai. Juk mes net nesusimąstom kiek daug smulkių DI pritaikymo atvejų turime savo kasdienybėje: nuo savitarnos kasų prekybos centruose iki namuose naudojamo roboto siurblio. Spektaklis ir skatina pamąstyti apie DI naudojimą meninėje kūryboje, apie kūrybiškumą šiuolaikinių technologijų kontekste.

„Frankenšteino kompleksas“: eksperimentas su DI technologija ar kūrybiškumo sampratos kaita?

, Esminis skirtumas tarp robotus tyrinėjančių filmų ir „Frankenšteino komplekso“ – pirmuoju atveju tai rašytojų ir režisierių kūrybinė išmonė, tad, pasibaigus filmui, sugrįžti į saugią kasdienybę, o čia viskas realu – spektaklis sudėliotas iš atskirų dramos fragmentų, kuriuos iš tiesų sukūrė dirbtinis protas, kurį matai priešais save. Dramaturgas K.Krūminis spektakliui atrinkęs įdomiausius fragmentus iš jųdviejų su GPT-3 kūrybinio dialogo ar, greičiau, lygiavertės kūrybinės kovos, nes tenka pripažinti, kad ši programa gali kurti lygiai taip pat, kaip ir žmogus.

Frankenšteino kompleksas

Į puslapio viršų

Repertuaras

Ne sau žmonės

Visas repertuaras

Teatras onl1ne

Teatro Steigėjas

Teatro Rėmėjai

Teatro Partneriai

informaciniai rėmėjai

Kuriame kartu su

Skip to content